Formy aktywności fizycznej

Aktywność fizyczna jest niezbędna dla zachowania zdrowia i pięknej sylwetki. Zgodnie z zaleceniami dorosły człowiek powinien zapewnić sobie minimum 30 minut ruchu niezwiązanego z codziennymi obowiązkami, a dzieci i młodzież co najmniej 60 minut. Jakie są formy ruchu i jaki mają one wpływ na organizm człowieka?

Treningi można podzielić na wytrzymałościowe i siłowe, a w obrębie każdego rodzaju znajdują się różne formy aktywności.

Każdy z rodzajów treningów przynosi inne korzyści, dlatego warto wdrożyć obydwie formy, co zapewni najlepsze efekty. Trening wytrzymałościowy często potocznie nazywany treningiem cardio to forma ruchu, która angażuje duże grupy mięśni, a więc np. bieganie, nordic walking, pływanie, jazda na rolkach, jazda na rowerze i wiele innych. Trening wytrzymałościowy poprawia wydolność sercowo – oddechową, przyspiesza metabolizm, poprawia kondycje, pozytywnie wpływa na samopoczucie, redukuje stres i dotlenia organizm. Trening siłowy ma za zadanie zwiększenie siły i wytrzymałości mięśni, a dodatkowo pozytywnie wpływa na cały układ ruchu. Niewątpliwym atutem jest również rozrost masy mięśniowej, co poprawia wygląd sylwetki. Trening siłowy polega na wykonywaniu ćwiczeń z obciążeniem w kilku seriach. W trakcie treningu siłowego można wykorzystywać maszyny (atlasy do ćwiczeń, urządzenia do ćwiczeń konkretnych partii mięśni itp.), wolne ciężary (hantle, sztangi itp.) lub ciężar własnego ciała (pompki, podciąganie czyli bardzo popularna ostatnio kalistenika).

Przy wyborze formy ćwiczeń powinno się kierować indywidualnymi upodobaniami, które sprawią, że trening będzie przyjemnością. Ważną kwestią jest również określenie celów, jakie chce się osiągnąć przy pomocy ćwiczeń. Osoby, które chcą poprawić kondycje, zadbać o zdrowie lub schudnąć powinny skupić się na treningu wytrzymałościowym. Natomiast chcąc zwiększyć masę i siłę mięśniową, warto wybrać treningi siłowe.

Niezależnie od wybranej formy aktywności warto pamiętać o prawidłowej rozgrzewce i rozciąganiu. Wykonanie rozgrzewki przed sesją treningową rozgrzeje mięśnie i stawy, co zmniejszy ryzyko urazów i kontuzji, zapewniając dobre przygotowanie układu ruchu do wysiłku. Zakończenie ćwiczeń rozciąganiem zwiększy mobilność ciała, przyspieszy regenerację mięśni i zmniejszy ich bolesność (zakwasy) na następny dzień.




Zobacz też