Ćwiczenia siłowe – czym są i jakie efekty dają?

Trening siłowy przede wszystkim ma za zadanie budowanie siły mięśniowej oraz rozbudowę mięśni. Dobrze dobrany program ćwiczeniowy powinien angażować wszystkie parte mięśni, aby zapewnić organizmowi wysoką sprawność, a sylwetce symetryczny i harmonijny wygląd. Mężczyźni mają fizjologicznie większe możliwości rozbudowy masy mięśniowej niż kobiety, dlatego panie nie powinny obawiać się, że ćwiczenia siłowe spowodują u nich znaczny rozrost i wygląd niczym z zawodów kulturystyki – do tego potrzeba lat ogromnej pracy. 

Ćwiczenia siłowe mogą przybierać różne formy: z wolnymi ciężarami (hantle, sztangi, kettle), z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała (inaczej kalistenika) np. pompki, podciąganie lub z wykorzystaniem maszyn. Każda z tych form ćwiczeń siłowych ma swoje wady i zalety. Ćwiczenia z wolnymi ciężarami przynoszą wręcz spektakularne efekty, ale niezbędna jest znajomość odpowiedniej techniki wykonywania poszczególnych ćwiczeń. Ćwiczenia na maszynach dają gorsze rezultaty, ale są zdecydowanie bezpieczniejsze, zwłaszcza dla osób początkujących. Kalistenika umożliwia wykonanie ćwiczeń właściwie w każdych warunkach bez konieczności posiadania dodatkowego sprzętu, chociaż drążek, czy inne akcesoria mogą znacznie urozmaicić trening.

W treningu siłowym poszczególne ćwiczenia wykonuje się w seriach, a więc np. pompki w 4 seriach po 15 powtórzeń. Pomiędzy seriami oraz przed przystąpieniem do kolejnego ćwiczenia następuje przerwa, która trwa zazwyczaj 30 – 60 sekund. Coraz popularniejsze są również superserie, a więc najpierw wykonuje się 1 serie każdego ćwiczenia bez przerwy, następnie robi się przerwę (około 2 minuty) i przystępuje się do 2. serii również wykonując wszystkie zaplanowane ćwiczenia jedno po drugim. Superserie dają świetne rezultaty i są doskonałym rozwiązaniem dla osób, które nie mogą na trening poświęcić zbyt dużej ilości czasu. Rodzaj ćwiczeń, obciążenie, ilość powtórzeń i objętość treningu należy dobierać indywidualnie do możliwości organizmu.

Ćwiczenia siłowe przynoszą organizmowi wiele korzyści, wśród których najważniejsze są:

• zwiększenie siły mięśniowej;

• zmniejszenie zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie – trening siłowy przyspiesza odchudzanie;

• zwiększenie gęstości kości, a więc zapobieganie osteoporozie;

• obniża poziom glukozy i cholesterolu we krwi;

• zmniejsza dolegliwości bólowe;

• poprawia ogólną sprawność;

• poprawia samopoczucie i dodaje energii życiowej.

Warto jednak pamiętać, że niewłaściwa technika wykonywania ćwiczeń spowoduje brak efektów oraz może przyczynić się do powstawania urazów i kontuzji. Dlatego osoby początkujące pierwsze treningi powinny przeprowadzać pod okiem dobrego trenera personalnego.




Zobacz też