Trening funkcjonalny. Co to jest i jakie ma korzyści?

Trening funkcjonalny to forma treningu wytrzymałościowego. Ma on na celu poprawę określonej funkcji organizmu np. siły, wytrzymałości, mocy, motoryki. Często wykorzystywany jest jako przygotowanie do uprawiania konkretnej dyscypliny sportowej, gdyż umożliwia dokładne przeanalizowanie i odwzorcowanie wybranych ruchów. Jednak trening funkcjonalny może być również z powodzeniem wykorzystywany jako część treningów wytrzymałościowych, czy siłowych, ale należy pamiętać, że nie rozbuduje on masy mięśniowej.

Trening funkcjonalny polega na imitowaniu ruchów, które każdy z nas wykonuje na co dzień. Różnica polega na liczbie powtórzeń i szybkości ich wykonywania. Mogą to być ruchy naśladujące schylanie się, sięganie czegoś z górnej półki itp. Ten rodzaj treningu angażuje wiele różnych mięśni, a także wzmacnia mięśnie głębokie, co jest ważne dla zachowania prawidłowej postawy. Z tego względu ćwiczenia te są szczególnie zalecane osobom, które większość dnia spędzają w pozycji siedzącej, gdyż osłabia to mięśnie głębokie i może powodować różnego rodzaju dolegliwości bólowe. Ogromną zaletą treningu funkcjonalnego jest jego bezpieczeństwo.

Trening funkcjonalny tylko pozornie wydaje się prosty. Tak naprawdę jednak wymaga on znacznej kondycji i wytrzymałości, ponieważ dane ćwiczenie powtarzane jest wielokrotnie, a w określonej pozycji należy wytrzymać co najmniej kilka sekund. W treningu funkcjonalnym najważniejsza jest precyzja ruchów, dlatego lepiej ćwiczenia wykonywać powoli, a dokładnie. Dopiero po poznaniu właściwej techniki i osiągnięciu umiejętności prawidłowego wykonywania poszczególnych ćwiczeń, należy zwiększać tempo ich wykonywania.

Jakie korzyści przynosi trening funkcjonalny?

• Zmniejsza ryzyko kontuzji i urazów podczas wykonywania codziennych obowiązków.

• Zwiększa zakres ruchu.

• Poprawia ogólną sprawność, kondycję i wytrzymałość.

• Wzmacnia mięśnie głębokie.

• Niweluje bóle kręgosłupa.

• Sprawia, że ciało jest gibkie i jędrne.

• Poprawia koordynację ruchową.

• Poprawia krążenie i stan skóry.




Zobacz też