Ćwiczenia aerobowe – sposób na doskonałą kondycję i wspaniałą sylwetkę.

Trening aerobowy to ćwiczenia tlenowe, które jedynie w niewielkim stopniu angażują mięśnie siłowo. Tego typu ćwiczenia trwają co najmniej 6 minut i mają charakter stały. Trening aerobowy to np. jazda na rowerze, bieganie, wchodzenie po schodach, pływanie, marsz, nordic walking, jazda na rolkach, skakanie na skakance i wiele innych.

Ćwiczenia aerobowe można wykonywać na siłowni lub w domu przy użyciu odpowiednich sprzętów np. stepera, bieżni, roweru stacjonarnego. Ten rodzaj treningu można również przeprowadzić na świeżym powietrzu, jednak trudno jest wtedy o stałą intensywność, gdyż zmienia się ona pod wpływem ukształtowania terenu, czy wymuszonych przerw np. przy przejściu na drugą stronę ulicy itp. Dlatego chcąc wykonywać trening aerobowy na dworze, warto wykorzystać do tego bieżnie przeznaczoną do biegów, czy znaną trasę o stałym ukształtowaniu.

Trening aerobowy pozwala znacznie przyspieszyć odchudzanie. Jeśli celem jest właśnie redukcja tkanki tłuszczowej, to trening powinien trwać co najmniej 20 minut, ale im dłuższy, tym lepiej. Niezwykle ważna jest również intensywność treningu, a najlepsze efekty uzyskuje się przy tętnie wynoszącym 65 – 75% tętna maksymalnego. Jest to tak zwane tempo konwersacyjne – czuć, że tętno i oddech jest przyspieszony, ale możliwe jest swobodne prowadzenie rozmowy.

Ćwiczenia aerobowe doskonale zwiększają wydolność organizmu. Pozytywnie wpływa na układ oddechowy i krążenia, a dodatkowo pozwala na zwiększenie szybkości i wytrzymałości siłowej. Dlatego może być doskonałym uzupełnieniem treningu siłowego, ale ważne, aby nie przeprowadzać obu rodzajów ćwiczeń podczas jednej jednostki treningowej. Najlepiej wykonywać ćwiczenia aerobowe w dni wolne od treningów siłowych lub w znacznym odstępie czasu np. jeden trening rano, a drugi wieczorem. Tętno w trakcie treningu nastawionego na zwiększenie wydolności powinno wynosić około 80% tętna maksymalnego.

Dodatkowe korzyści wynikające z treningów aerobowych to: poprawa metabolizmu, zwiększona energia życiowa, lepsze samopoczucie, redukcja stresu, poprawa koncentracji i poprawa jakości snu.




Zobacz też