Dieta podczas treningu. Na co zwrócić uwagę?

Odpowiednio zbilansowana dieta osób aktywnych fizycznie jest niezwykle ważna dla utrzymania dobrego zdrowia i przyspieszenie osiągnięcia określonych celów. Dieta w trakcie treningów powinna opierać się na produktach nieprzetworzonych, świeżych i bogatych w białko, węglowodany, witaminy i minerały. Rodzaj założeń dietetycznych uzależniony jest od rodzaju aktywności oraz postawionych celów.

Dieta z ujemnym bilansem energetycznym (przyjmujemy mniej kalorii niż organizm potrzebuje) plus treningi (siłowe lub aerobowe bądź połączenie obu rodzajów) pozwalają na szybką utratę zbędnych kilogramów i osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Należy jednak pamiętać, aby nie ograniczać przesadnie kalorii, gdyż może zabraknąć energii do wykonywania treningów, często pojawia się również uczucie nadmiernego zmęczenia. W takiej diecie nie powinno zabraknąć również odpowiedniej ilości pełnowartościowego białka. Dostarczenie białka z diety lub w postaci suplementów zapobiega spalaniu białka, a więc utracie masy mięśniowej.

Dieta z dodatnim bilansem energetycznym (przyjmujemy więcej kalorii niż organizm potrzebuje) zalecana jest, gdy chce się rozbudować masę mięśniową. Intensywne ćwiczenia z dużym obciążeniem bez dostatecznej ilości energii nie przyczynią się do zwiększenia objętości mięśni. Dieta na masę powinna być również obfita w pełnowartościowe białko, które jest budulcem naszych mięśni.

Dieta podczas treningu powinna być również bogata w węglowodany proste i złożone, które stanowią szybki zastrzyk energii i przyspieszają regenerację mięśniową. W trakcie ćwiczeń mięśnie wykorzystują zapasy glukozy z organizmu (glikogen mięśniowy, glukoza w krwi, glikogen wątrobowy), które należy stosunkowo szybko uzupełnić. Pozwoli to na zachowanie energii i zmniejszy dolegliwości bólowe na następny dzień.

Często dla osiągnięcia najlepszych rezultatów wprowadza się posiłek potreningowy, który należy spożyć w ciągu 30 minut od zakończenia treningu. Powinien być on bogaty w białko i węglowodany – 2 najważniejsze składniki w diecie każdego sportowca. Może to być kasza z kurczakiem i warzywami, ryż z rybą i warzywami lub koktajl mleczno –owocowy z dodatkiem białka w proszku.




Zobacz też