Trening w domu. Jak wykonywać i na co zwrócić uwagę?

Trening w domu może być doskonałym rozwiązaniem dla wszystkich osób, które nie mogą lub nie chcą ćwiczyć na siłowni, czy w innych miejscach publicznych. Co ważne domowy trening może przynieść bardzo dobre efekty porównywalne do tych osiąganych na siłowni. W końcu na efekty ćwiczeń wpływają: zaangażowanie, regularność, objętość treningowa, obciążenie i liczba powtórzeń, a nie miejsce, w którym się je wykonuje.

Planując treningi w zaciszu własnego domu, warto zaopatrzyć się w podstawowe akcesoria, które zapewnią komfort i bezpieczeństwo. Podstawą powinna być wygodna i przewiewna odzież sportowa oraz odpowiednie obuwie. Buty nawet podczas wykonywania treningu w domu są niezbędne, gdyż zmniejszają ryzyko urazów, poślizgnięć, a dodatkowo przy ćwiczeniach cardio doskonale amortyzują. Wyjątek stanowią joga, pilates i stretching, które najlepiej ćwiczyć na boso. W zależności od rodzaju ćwiczeń przydatne mogą być również: mata do ćwiczeń, piłka gimnastyczna, skakanka, hantle, drążek do podciągania, taśmy TRX, urządzenia takie jak rower stacjonarny, bieżnia i wiele innych. Wszystko zależy od tego, co dokładnie planujemy ćwiczyć.

Jak wykonywać trening wytrzymałościowy i aerobowy w domu? Są to treningi, które angażują duże grupy mięśni, a więc np. jazda na rowerze, marsze, bieganie itp. Chcąc wykonać taki trening w domu, można zakupić odpowiednie urządzenia np. orbitrek, bieżnie lub wykorzystać ćwiczenia, które zapewniają przyspieszenie tętna i angażują całe ciało np.: pajacyki (w różnej formie i odmianach), przysiady, skakanie na skakance czy burpees. Dobrze sprawdzą się również wszelkiego rodzaju programy fitness, zumba i taniec odtwarzane np. z Internetu.

Jak ćwiczyć siłowo w domu? Najłatwiej jest wykorzystać obciążenie własnej masy ciała. Do takich ćwiczeń należą: przysiady, wykroki, wypady, plank (deska), pompki, czy dipy, które zamiast na poręczach można wykonywać na oparciach krzeseł. Trening z wykorzystaniem własnej masy ciała to ogromny wybór różnorodnych ćwiczeń, które pozwalają na wzmocnienie wszystkich mięśni. Jednak w domu można również wykonywać ćwiczenia z dodatkowym obciążeniem. Wystarczy zestaw hantli, kettle lub gryf z zestawem obciążeń. Przydatne mogą być również obciążenia na nadgarstki i kostki.




Zobacz też